You are welcome to my archangel FAITH blogg

Thursday 22 October 2020

A. Lindgren: Håll barnen till Era hjärtan!

Jag heter Astrid och efternamnet är egentligen inte så viktigt!

Även om jag nu råkar sitta på ett moln och kikar ner på Er mina fina vänner, på jorden, så har jag inte slutat att önska att barnen får det allra bästa, nämligen en lugn fridfull stund varje dag.

Ta ditt barn i knät och läs en saga! Ta fram boken, släpp paddan, mobilen eller datormusen för en stund.

Att få höra rösten läsa en saga, att få följa tonerna, inlevelsen, känslan i berättelsen är värt så mycket.

Om något oroar barnet så kan det redas ut direkt, det är bara att prata om det. Och när det är något roligt så skrattar ni tillsammans! 

Det skall vara enkelt. Ingen ström eller laddning behövs! Bläddra i boken till sidan ni slutade på förra gången och fortsätt. Titta på bilderna, prata om bilderna, låt barnet ta sig tid i lugn och ro och få peka och vara med!

Var med barnen, i lugn och ro, jag tror ju enklare desto mer hjärta är med!

Om nu apparaterna surrar och plingar, så har ni glömt att hjärtan de bankar! Magarna kurrar och munnen kan gäspa. Och munnarna kan sjunga också om minnen om de somrar som har passerat och som ännu inte har satt fart!

Hade jag varit på jorden så hade jag velat ta er alla i mitt knä, för Ni har sannerligen inte särskilt lätt just nu.

Ni hade tryggt kunnat luta er tillbaka i min famn och så hade jag läst en saga just för dig, och dig och dig.

Barnen är Er allas framtid, glöm inte att hålla dem till Era hjärtan!

Astrid L

No comments:

Post a Comment